ΚΙΟΥΠΛΙΑ ΒΙΘΥΝΙΑΣ Μ. ΑΣΙΑ
Σε
απόσταση 6 χιλιομέτρων από το σιδηροδρομικό σταθμό του Βηλετζίκ
και 80 χιλιομέτρων ΝΑ από την Προύσα,
βρίσκονται τα Κιουπλιά, μέσα στην εύφορη
κοιλάδα την οποία διαρρέει ο Γάλλος
ποταμός (Kara Su), αριστερός παραπόταμος
του Σαγγάριου. Το εύφορο της περιοχής
και η εργατικότητα των κατοίκων της
κοιλάδας του Καρασού καθιστούσαν τα
Κιουπλία μια ευημερούσα κωμόπολη της
περιοχής, τους δε κατοίκους οικονομικά
ανεξάρτητους.
Η
ονομασία του οικισμού ήταν κοινή τόσο
για το μουσουλμανικό όσο και για το
χριστιανικό ορθόδοξο στοιχείο·
παρουσιάζεται στα επίσημα οθωμανικά
κρατικά έγγραφα αλλά και στα εκκλησιαστικά
έγγραφα.
Υπάρχουν δύο βασικές εκδοχές για την ετυμολογία της ονομασίας: Η πρώτη υποστηρίζει την προέλευσή της από παραφθορά και ταυτόχρονα εξελληνισμό της τουρκικής λέξης köprü, που σημαίνει «γέφυρα». Η δεύτερη εκδοχή ετυμολογεί την ονομασία από την τουρκική λέξη küp (πιθάρι, κιούπι). Αυτό ίσως εξηγείται είτε από την κατασκευή πιθαριών από τους κατοίκους παλαιότερα είτε από τη γεωμορφολογία του εδάφους.
Τα Κιουπλιά ιδρύθηκαν το 1710 από τον Χαϊντάρ πασά (Haydar paşa), βεζίρη του σουλτάνου Κιοπρουλάν Αχμέτ Α’, με σκοπό να επισκευάζονται οι γέφυρες του ποταμού Καρά Σου, για να διακινούνται τα Τουρκικά στρατεύματα που πήγαιναν στην Κωνσταντινούπολη. Αρχικά εγκαταστάθηκαν Μακεδόνες γεφυροποιοί και μυλωνάδες. Αργότερα μεταφέρθηκαν Έλληνες και Τούρκοι από το Αϊδίνι και την Καισάρεια.
Τα Κιουπλιά από το 1885 αποτελούσαν πρωτεύουσα μουδουρλικιού (müdürlük) του καϊμακαμλικιού του Σογιούτ, το οποίο με τη σειρά του ανήκε στο μουτεσαριφλίκι (mütesafırlık) του Βηλετζίκ του βιλαετιού της Προύσας. Στο μουδουρλούκι (müdürlük) των Κιουπλιών υπάγονταν τα χωριά Ακσεχίρ (Akşehir), Ασαίκιοϊ (Asağıköy), Μπάσκιοϊ (Başköy) και Κιζίλ Καγιά (Kızılkaya).
Υπάρχουν δύο βασικές εκδοχές για την ετυμολογία της ονομασίας: Η πρώτη υποστηρίζει την προέλευσή της από παραφθορά και ταυτόχρονα εξελληνισμό της τουρκικής λέξης köprü, που σημαίνει «γέφυρα». Η δεύτερη εκδοχή ετυμολογεί την ονομασία από την τουρκική λέξη küp (πιθάρι, κιούπι). Αυτό ίσως εξηγείται είτε από την κατασκευή πιθαριών από τους κατοίκους παλαιότερα είτε από τη γεωμορφολογία του εδάφους.
Τα Κιουπλιά ιδρύθηκαν το 1710 από τον Χαϊντάρ πασά (Haydar paşa), βεζίρη του σουλτάνου Κιοπρουλάν Αχμέτ Α’, με σκοπό να επισκευάζονται οι γέφυρες του ποταμού Καρά Σου, για να διακινούνται τα Τουρκικά στρατεύματα που πήγαιναν στην Κωνσταντινούπολη. Αρχικά εγκαταστάθηκαν Μακεδόνες γεφυροποιοί και μυλωνάδες. Αργότερα μεταφέρθηκαν Έλληνες και Τούρκοι από το Αϊδίνι και την Καισάρεια.
Τα Κιουπλιά από το 1885 αποτελούσαν πρωτεύουσα μουδουρλικιού (müdürlük) του καϊμακαμλικιού του Σογιούτ, το οποίο με τη σειρά του ανήκε στο μουτεσαριφλίκι (mütesafırlık) του Βηλετζίκ του βιλαετιού της Προύσας. Στο μουδουρλούκι (müdürlük) των Κιουπλιών υπάγονταν τα χωριά Ακσεχίρ (Akşehir), Ασαίκιοϊ (Asağıköy), Μπάσκιοϊ (Başköy) και Κιζίλ Καγιά (Kızılkaya).
Το
χωριό ανήκε εκκλησιαστικά στη μητρόποληΝικαίας.
Ο συνολικός πληθυσμός πριν
από τη Μικρασιατική Καταστροφή (1922)
έφτανε τους 8.000 κατοίκους, από τους
οποίους 7.000 Ελληνορθόδοξοι (1.300 οικογένειες)
και 1.000 μουσουλμάνοι (200 οικογένειες).
Σύμφωνα
με τις μαρτυρίες των προσφύγων από τα
Κιουπλιά, ο συνολικός πληθυσμός πριν
από τη Μικρασιατική Καταστροφή έφτανε
τους 5.000 κατοίκους, από τους οποίους
4.000 Ελληνορθόδοξοι (1.000 οικογένειες) και
1.000 μουσουλμάνοι (200 οικογένειες). Σε
άλλες πηγές, ωστόσο, τα πληθυσμιακά
μεγέθη διαφέρουν σημαντικά.
Η
αύξηση του πληθυσμού πρέπει να
τοποθετηθεί στις αρχές του 19ου αιώνα
από εποίκους που ήρθαν από διάφορα μέρη
της Μικράς Ασίας, όπως το Αϊδίνι και τη Καισάρεια,
αλλά και από τη Χίο (πιθανόν η μετοίκηση
συνδέεται με τα γεγονότα του 1822). Οι
ελληνορθόδοξοι κάτοικοι της κωμόπολης
ήταν τουρκόφωνοι. Τα ελληνικά τα
διδάχθηκαν οι νεότερες γενιές στο
σχολείο, ενώ και η Θεία Λειτουργία
γινόταν στα ελληνικά.
Τα Κιουπλιά είχαν αρκετές συνοικίες (μαχαλάδες ). Οι σπουδαιότεροι από αυτούς ήταν: α) Παπάζ μαχαλάς (papaz mahallesi = συνοικία του παπά), β) Αϊντίν μαχαλάς (Aydın mahallesi = συνοικία του Αϊδινίου), όπου ήταν συγκεντρωμένες οι οικογένειες των εποίκων από το Αϊδίνι, γ) Τσάι μαχαλάς (Çay mahallesi = συνοικία του ρυακιού, του ποταμού), που βρισκόταν στο κάτω μέρος του χωριού προς την πλευρά του ποταμού, δ) Μπαϊρακτάρ μαχαλάς (Βayraktar mahallesi = συνοικία του σημαιοφόρου, ονομασία πιθανώς προερχόμενη από τον αντίστοιχο βαθμό στο γενιτσαρικό σώμα), ε) Καραμπατζάκ μαχαλάς (Karabacak mahallesi), ο τουρκικός μαχαλάς της κωμόπολης, κ.ά.
Το
1853 το μεγαλύτερο μέρος του οικισμού,
κυρίως το κέντρο του, καταστράφηκε από
μεγάλη πυρκαγιά. Το γεγονός αυτό επέτρεψε
την ανοικοδόμησή του βάσει σχεδίου.
Μάλιστα περιορίστηκε η ιδιοκτησία των
μεγαλοοικοπεδούχων και απέκτησαν
ιδιοκτησία οι κάτοικοι που δεν είχαν
καθόλου ή είχαν μικρά οικόπεδα. Σε κάθε
πάροδο χτίστηκε και μία βρύση. Τα σπίτια
ήταν συνήθως διώροφα ή τριώροφα.
Η κωμόπολη είχε μία μεγάλη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, η οποία χτίστηκε το 1843. Καταστράφηκε στην πυρκαγιά του 1853, ανοικοδομήθηκε όμως, μεγαλύτερη από πριν, μέχρι το 1860. Το νέο σχολείο των Κιουπλιών χτίστηκε το 1914-5, είχε 700 μαθητές και συστέγαζε αρρεναγωγείο και παρθεναγωγείο. Ήταν εξατάξιο: μέχρι την τρίτη τάξη τα παιδιά διδάσκονταν μόνο ελληνικά, ενώ στις μεγαλύτερες τάξεις διδάσκονταν και γαλλικά και οθωμανικά τουρκικά. Λειτουργούσε και νηπιαγωγείο.
Στα Κιουπλιά, μάλιστα, είχε ιδρυθεί για την ανάπτυξη της εκπαιδευτικής δραστηριότητας (στα τέλη του 1890) η Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα «Ιωάννης ο Χρυσόστομος», με ωραία λέσχη και μεγάλη βιβλιοθήκη.
Στα Κιουπλιά υπήρχαν 17 εργοστάσια επεξεργασίας μεταξιού, τα οποία απασχολούσαν συνολικά περί τις 700 εργάτριες. Υπήρχαν επίσης 4 βυρσοδεψεία, 2 Ευρωπαϊκές τράπεζες, ένα τηλεγραφείο, ένα πριονιστήριο, ένα αγγειοπλαστείο, 2 κεραμοποιεία, πολλά εργοστάσια κατασκευής πριονιών, κλαδευτηριών και μαχαιριών τα οποία στέλνονταν στην Αίγυπτο, στο Αϊδίνι και στα νησιά, 2 ταπητουργεία, 3 φαρμακεία, 5 ελαιοτριβεία, τέσσερις μύλοι: δύο νερόμυλοι και δύο κυλινδρόμυλοι, 3 λουτρώνες και 2 τζαμιά. Στα Κιουπλιά υπήρχαν ακόμα περί τα 120 εμπορικά καταστήματα.
Η κωμόπολη είχε άμεσες εμπορικές συναλλαγές με την Κωνσταντινούπολη, κυρίως λόγω της σιδηροδρομικής σύνδεσης. Από εκεί ψώνιζαν υφάσματα, γυαλικά, μπαχαρικά και γενικά βιομηχανικά προϊόντα. Παλαιότερα οι καταστηματάρχες των Κιουπλιών αγόραζαν τα εμπορεύματά τους από την Προύσα, η κατασκευή όμως της σιδηροδρομικής γραμμής Χαϊδάρ Πασά – Άγκυρα έγειρε την πλάστιγγα προς την πλευρά της Κωνσταντινούπολης, αλλά οδήγησε ταυτόχρονα την κωμόπολη σε μεγάλη οικονομική ανάπτυξη.
Τα ίδια τα Κιουπλιά αποτελούσαν το κύριο εμπορικό κέντρο για τα γύρω ελληνικά χωριά.
Οι σημαντικότερες εμπορικές συναλλαγές αφορούσαν την αγορά του μεταξιού, που διαρκούσε ολόκληρο το καλοκαίρι. Η εμπορική κίνηση της κωμόπολης ελεγχόταν κατά κύριο λόγο από το ελληνορθόδοξο στοιχείο.
Στα Κιουπλιά υπάρχουν οι περίφημες υπόγειες σήραγγες και γέφυρες των σιδηροδρόμων του Χαϊδάρ πασά.
Η κωμόπολη είχε μία μεγάλη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, η οποία χτίστηκε το 1843. Καταστράφηκε στην πυρκαγιά του 1853, ανοικοδομήθηκε όμως, μεγαλύτερη από πριν, μέχρι το 1860. Το νέο σχολείο των Κιουπλιών χτίστηκε το 1914-5, είχε 700 μαθητές και συστέγαζε αρρεναγωγείο και παρθεναγωγείο. Ήταν εξατάξιο: μέχρι την τρίτη τάξη τα παιδιά διδάσκονταν μόνο ελληνικά, ενώ στις μεγαλύτερες τάξεις διδάσκονταν και γαλλικά και οθωμανικά τουρκικά. Λειτουργούσε και νηπιαγωγείο.
Στα Κιουπλιά, μάλιστα, είχε ιδρυθεί για την ανάπτυξη της εκπαιδευτικής δραστηριότητας (στα τέλη του 1890) η Φιλεκπαιδευτική Αδελφότητα «Ιωάννης ο Χρυσόστομος», με ωραία λέσχη και μεγάλη βιβλιοθήκη.
Στα Κιουπλιά υπήρχαν 17 εργοστάσια επεξεργασίας μεταξιού, τα οποία απασχολούσαν συνολικά περί τις 700 εργάτριες. Υπήρχαν επίσης 4 βυρσοδεψεία, 2 Ευρωπαϊκές τράπεζες, ένα τηλεγραφείο, ένα πριονιστήριο, ένα αγγειοπλαστείο, 2 κεραμοποιεία, πολλά εργοστάσια κατασκευής πριονιών, κλαδευτηριών και μαχαιριών τα οποία στέλνονταν στην Αίγυπτο, στο Αϊδίνι και στα νησιά, 2 ταπητουργεία, 3 φαρμακεία, 5 ελαιοτριβεία, τέσσερις μύλοι: δύο νερόμυλοι και δύο κυλινδρόμυλοι, 3 λουτρώνες και 2 τζαμιά. Στα Κιουπλιά υπήρχαν ακόμα περί τα 120 εμπορικά καταστήματα.
Η κωμόπολη είχε άμεσες εμπορικές συναλλαγές με την Κωνσταντινούπολη, κυρίως λόγω της σιδηροδρομικής σύνδεσης. Από εκεί ψώνιζαν υφάσματα, γυαλικά, μπαχαρικά και γενικά βιομηχανικά προϊόντα. Παλαιότερα οι καταστηματάρχες των Κιουπλιών αγόραζαν τα εμπορεύματά τους από την Προύσα, η κατασκευή όμως της σιδηροδρομικής γραμμής Χαϊδάρ Πασά – Άγκυρα έγειρε την πλάστιγγα προς την πλευρά της Κωνσταντινούπολης, αλλά οδήγησε ταυτόχρονα την κωμόπολη σε μεγάλη οικονομική ανάπτυξη.
Τα ίδια τα Κιουπλιά αποτελούσαν το κύριο εμπορικό κέντρο για τα γύρω ελληνικά χωριά.
Οι σημαντικότερες εμπορικές συναλλαγές αφορούσαν την αγορά του μεταξιού, που διαρκούσε ολόκληρο το καλοκαίρι. Η εμπορική κίνηση της κωμόπολης ελεγχόταν κατά κύριο λόγο από το ελληνορθόδοξο στοιχείο.
Στα Κιουπλιά υπάρχουν οι περίφημες υπόγειες σήραγγες και γέφυρες των σιδηροδρόμων του Χαϊδάρ πασά.
Στις
1 Σεπτέμβρη 1922, συνέλαβε τους 22 πρόκριτους
και τους φυλάκισαν στο Δορύλαιο (Eski
Şehır/ Εσκί Σεχίρ).
Τον παππου μου τον εστειλαν στο εσκι σεχιρ στα ταγματα εργασιας...κουρδοι οι φρουροι...δραπετευσε και ηρθε μονος ως την χαλκιδικη οπου βρηκε την οικογενεια του...ηξερε τουρκικα κ εψελνε στα ελληνικα..1895-1952...παππου Ανδρεα περηφανος για σενα κ για την Μικρασια μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήH mana mou irthe to 1922 apo ta kiouplia 3 xronon me ti mitera tis kai ti giagia tis. Ton patera tis ton esteilan sta tagmata ergasias kai den irthe pote. I giagia mou thimame pethane me ton kaimo na paei sto xorio tis stin patrida, olo auto elege. Ax giagia Marianthi.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ποιο μέρος της Ελλάδος πήγατε?Σταγματα εργασίας διάβασα μια ιστορία από 700 οι 200 δραπετευσαν.. Δες το βιβλίο στο ίντερνετ του Μιχάλη Αγγέλου.. Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΉ ΤΡΑΓΩΔΊΑ ΥΠ ΑΥΤΌΠΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΑ αφηγείται στα κιουπλια πως γλύτωσε από τους Τούρκους
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπο τα Κιουπλιά ήρθε ο παππούς μου. Από το Βηλετζίκ ήταν η γιαγιά μου. Κοντοχωριανοί... Εγκαταστάθηκαν στα Κύρια Δράμας και αργότερα στους Φιλίππους Καβάλας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ γιαγια μου ηρθε απο τα Κιουπλια μαζι με τους γονεις και τις αδερφες της. Επειδη ο πραπαππους μου, απο οτι ξερουμε, ειχε στην ιδιοκτησια του μεταλλεια στην περιοχη, εγκατασταθηκαν στο Λαυριο και δουλεψε στα μεταλλεια Λαυριου
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ προγιαγιά μου ξεκίνησε από τα Κιουπλιά με τη γιαγιά μου και τα δίδυμα βρέφη αγοράκια της τα οποία όμως "χάθηκαν" στο δρόμο, το ένα από αδέσποτη σφαίρα και το άλλο από τις κακουχίες του ταξιδιού. Γιαγιά και προγιαγιά εγκαταστάθηκαν στη Δράμα. Τον προπάππο μου τον στείλαν στα τάγματα ασφαλείας και από τότε κανείς ποτέ δεν έμαθε τί απέγινε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤάγματα εργασίας (συγνώμη)
ΔιαγραφήΣτα τάγματα εργασίας τους φυλούσαν οι Κούρδοι που τώρα το παίζουν φίλοι μας,νερό πίνανε από κει που πίνανε τα άλογα..ο παππούς μου τυχερός που δραπέτευσε από το εσκισεχηρ...έκανε ένα χρόνο να τεθεί Ελλάδα..ως και αριθμό στο χέρι είχαν όπως κάναν τους Ιουδαίους μετά..από τις κακουχίες στην Ελλάδα δεν έζησε πολύ... Να αεισαι περήφανη για τους προγόνους σου γιατί αυτοί είναι νεομάρτυρες μείναν χριστιανοί και μαρτύρησαν.
ΔιαγραφήΣτα Κιουπλιά κατοικούσε ο παππούς μου Γεώργιος Δαλακλίδης, γιος του Ηλία Δαλακλίδη. Τον πατέρα του Ηλία Δαλακλίδη τον έλεγαν Ιωάννη. Με την Μικρασιατική Καταστροφή ο Γεώργιος Δαλακλίδης εγκαταστάθηκε στο Γύθειο Λακωνίας. Είχε ακόμη 4 αδέλφια : τον Σπύρο που εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, τον Μιχάλη που εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη, την Σοφία που εγκαταστάθηκε στην Εδεσσα και την Λευκοθέα που εγκαταστάθηκε στη Κοκκινιά (Νίκαια) Αττικής μαζί με την προγιαγιά μου Γλυκερία. Γνωρίζω κάποιους συγγενείς απογόνους του Σπύρου και της Λευκοθέας ενώ δεν γνωρίζω τίποτα για τους απογόνους του Μιχάλη και της Σοφίας που εγκαταστάθηκαν όπως σας ανέφερα στην Βόρεια Ελλάδα. Τις πληροφορίες αυτές μου τις έδωσε ο αδελφός της μητέρας μου και αγαπημένος μου Θείος Ηλίας Δαλακλίδης. Θα χαρώ πολύ να έρθω σε επαφή και με άλλους συγγενείς μας. Σοφία Σαράντη, κόρη της Ειρήνης Δαλακλίδη και εγγονή του Γεωργίου Δαλακλίδη του Ηλία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο επίθετο Δανακλίδης υπάρχει και στην Ξάνθη και γνωρίζω οτι είναι από τα Κιουπλιά.
ΔιαγραφήΟ προπαππους μου Λάζαρος Χατζηαθανάσογλου ήταν απο τα κιουπλιά. Ήρθε στην Ελλάδα μικρός μάζι με τους γονείς του και εγκαταστάθηκαν στο χωριό Πεπονιά του Βοΐου Κοζάνης.Το χωριο προηγουμενως ίχε μουσουλμάνους και λέγονταν λάι. Με την ανταλαγή πλυθησμών οι έλληνες μουσουλμάνοι στάλθηκαν στην μικρά ασία κι στο χωριό εγκαταστάθηκαν έλληνες πρόσφυγες απο διάφορα μέρη της μικράς ασίας μαζι κι απο την Προύσα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλοί Κιουπλιωτες ήρθαν στις Σέρρες. Υπάρχει συνοικία πίσω από το γήπεδο του Πανσερραϊκού με την ονομασία ΚΙΟΥΠΛΙΑ, όπως θυμούνται οι παλαιότεροι. Δυστυχώς οι νέοι δεν το ξέρουν, γιατί δε τους μαθαίνουμε αυτά που πρέπει. Τα περισσότερα προσφυγικά σπίτια γίναν οικοδομές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌντως πολλοί κιουπλώτες εγκαταστάθηκαν κυρίως στο συνοικισμό Κιουπλιά των Σερρών αλλά και στον Συνοικισμό ΑγιάΣοφιά. Στην Εδεσσα πήγε η μεγαλύτερη ομάδα πληθυσμού και σποραδικά στην Ξάνθη και σε χωριά της Δράμας. Υπάρχει μιά ενδιαφέρουσα σελίδα στο Facebook με πληροφορίες για τα Κιουπλιά.
Διαγραφή